tirsdag, 25 oktober 2011 18:49

Spis mer antioksidanter - sunt og godt

Skrevet av 
Ranger denne artikkelen
(0 Stemmer)
antioksidanter Spisevaner.no antioksidanter

Frie radikaler er ustabile oksygen, nitrogen- og jernforbindelser som raskt kan reagere og skade vev og celler. Frie radikaler dannes normalt i kroppen vår som en del av vårt immunforsvar. 

 Men dannelsen av frie radikaler øker under sykdom, ved stress, og av ulike miljøfaktorer som sigarettrøyking, soling og luftforurensning. Det bør være en balanse mellom frie radikaler og antioksidantforsvaret i kroppen. Det er viktig at overskuddet av frie radikaler nøytraliseres eller fjernes for at de ikke skal gjøre skade på fettstoffene i cellemembranene, arvestoffet (DNA og RNA), lipoproteiner og signalmekanismer. Skader kan knyttes til patogenese av mange tilsynelatende ikke relaterte sykdommer som for eksempel alle inflammatoriske tilstander, hjerneslag, kreft, AIDS, emfysem, magesår, høyt blodtrykk med flere. 

De frie radikalene kan stabiliseres og nøytraliseres av antioksidanter.

Antioksidantforsvaret

Forbindelser i kosten kan styrke antioksidantforsvaret – enten ved å bidra med stoffer som nøytraliserer reaktive molekyler direkte (f.eks. vitamin C, vitamin E og betakaroten) eller ved å bidra med molekyler som stimulerer eller på annen måte bidrar til å styrke cellens eget antioksidantforsvar. 

Kroppens eget antioksidantforsvar

Kroppens celler bidrar selv ved å produsere antioksidanter.  Sporstoffet selen er en essensiell komponent i flere antioksidantenzymer og bidrar derfor til cellenes egenproduserte antioksidantforsvar. Nylig er det vist at glukosinolater og andre svovelholdige forbindelser i kålplanter, løk, hvitløk, jordbær, gulrøtter, spinat og tomater kan øke cellenes produksjon av såkalte fase 2-enzymer. Fase 2-enzymer er normalt involvert i detoksifisering av fremmedstoffer og mutagener.

Kilder for antioksidanter i kosten

Mel og korn

Kornsortene bygg, hirse og havre inneholder mest antioksidanter. Sammalt mel inneholder mer antioksidanter enn hvitt mel, der innholdet er halvert eller redusert ned til 25 % i noen tilfeller. Hvis man bare tar for seg hvitt mel, inneholder maismel mest antioksidanter, fulgt av byggmel og havre. Hvitt hvetemel og polert ris, de to kornsortene som spises mest i verden, inneholder lite antioksidanter.

Grønnsaker

Innholdet av antioksidanter i grønnsaker varierer svært mye. Grønnkål inneholder mest, men chilipepper, rødkål, paprika, persille, artisjokk, rosenkål og spinat er også rike på antioksidanter. Lavest innhold av antioksidanter har hvitkål, squash, fennikel, agurk og mandelgresskar. Av rotgrønnsakene er det rødbeter som inneholder mest antioksidanter. Blåpoteter inneholder nesten ti ganger mer enn vanlige hvite poteter.

Frukt og bær

Granateple inneholder meget høye konsentrasjoner antioksidanter. Generelt har sitrusfrukter et høyt innhold. Druer, plommer, ananas, dadler og kiwi inneholder også relativt mye antioksidanter, mens pærer og meloner inneholder minst. Bær viser seg å være sterkt anriket av antioksidanter. Nyper har et svært høyt innhold. Krekling, blåbær, solbær, kirsebær, ville bjørnebær, ville jordbær, kultiverte bjørnebær og tyttebær er alle svært rike på antioksidanter. Også dyrkede jordbær og hageblåbær har et høyt innhold.

Nøtter, frø og tørkede frukter

Valnøtter inneholder store mengder antioksidanter. Solsikkefrø inneholder også mye, i motsetning til hasselnøtter, mandler og cashewnøtter. Blant de tørkede fruktene kom aprikos og plommer best ut.

Krydder og medisinurter

Det er store variasjoner i antioksidantinnholdet i krydder. Meget høye nivåer ble funnet

i nellik, bergmynte (oregano) og allehånde. Kanel, kryddersalvie, peppermynte, kryddertimian, sitronmelisse, rosmarin, timian og merian inneholder. Flere kinesiske medisinurter hadde også meget høye antioksidantnivåer.

Saft, juice, vin og te

Av bærsaftene innholdt usukret blåbærsaft fra Helios mest, mens blåbærsaft fra en annen produsent inneholdt mye mindre. Store forskjeller mellom produsenter ble også funnet i saft fra solbær og krekling. Blant juicene var innholdet av antioksidanter størst i blodappelsinjuice og blå druejuice fra hhv. Brämhults og Fellesmeieriet. Når det gjelder appelsinjuice, var produktet fra Mills mest anriket, etterfulgt av Brämhults, Nora, Fellesmeieriet, Delights/Haakon. Rødvinene som ble testet, inneholdt 1,78–3,66 mmol/100 g – mye mer enn hvitvinene, som inneholdt 0,37–0,42 mmol/100 g. Grønn te inneholder omtrent dobbelt så mye antioksidanter som svart te.

Kosttilskudd og supplementer

Flere kosttilskudd og supplementer inneholder betydelige mengder antioksidanter. Produkter basert på grønn te, blåbær og druer var av de mest antioksidantrike. 

Kilde: I Tidsskriftet Medisin og vitenskap nr. 9–12/2004, artikkelen er skrevet av Rune Blomhoff.

Rune Blomhoff som er professor ved Institutt for ernæringsforskning ved Universitetet i Oslo svarer på spørsmål om Blåbær og antioksidanter: http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/2602039.html

 
Lest 603 ganger
  • Frokost
  • Lunch og småretter
  • Middag

  • Her kommer en oppskrift på noen utrolig gode knekkebrød som det er enkelt å lage,…

Meld deg på nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta oppdatert
informasjon, tips og råd til bedre spisevaner for
deg og din familie