mandag, 24 oktober 2011 18:46

Sjømat for å dekke næringsbehov

Skrevet av 
Ranger denne artikkelen
(0 Stemmer)
sjømat og næringsbehov Spisevaner.no sjømat og næringsbehov

For å holde oss friske må vi over tid få dekket vårt næringsbehov. Mengden av karbohydrater, protein, fett, vann, vitaminer og mineraler er nedfelt i alle lands kostanbefalinger. 

Men hvordan oversette disse anbefalingene inn i måltider som smaker godt, ser appetittlig ut og er lett tilgjengelig? Og hvordan skal de tilberedes? Kanskje vi kan komme med noen forslag?  Sjømat er et begrep som inkluderer fisk, skalldyr, tang, tare og sjøpattedyr. I Norge er fisk det største

Sjømatproduktet. Det anbefales at man spiser omkring 300-450 gram fisk i uken. Dette tilsvarer 2-3 middagsporsjoner i uken. Omkring halvparten av den norske befolkningen spiser mindre enn anbefalt for å forebygge dårlig helse. Alternativt kan fisk som middag erstattes med tilsvarende mengde fisk som pålegg. Seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omkring en middagsporsjon. Både mager fisk og fet fisk kan inngå, men det anbefales at minst 200 gram av inntaket bør være fet fisk. Hvordan kan man utvikle sunne matvaner i forhold til sjømat? Kilde: Helsedirektoratet.no

For 10 kokker i alderen 4 – 8 år var ikke særlig positive stemning når temaet ”fisk til middag” kom opp. Æsj, sa dem i kor. Etter flere timer på kjøkkenet som kokker og prøvekaniner ble dem positivt overrasket over smakene: 

 

1. Fiskeboller i hvitsaus ble en sikker vinner. 

2. Fiskegrateng med pasta 

3. Fiskekaker/fiskeburger

4. Fiskesuppe

5. Dampet torsk med smeltet persillesmør

6. Fiskepinner

 (oppskriftene finner du under oppskrifter)

 

Forsker Siril Alm har utført studie av sosiale faktorer som kan påvirke barns holdning til sjømat. http://www.forskning.no/artikler/2010/juni/253503

 

 

Lest 1327 ganger
  • Frokost
  • Lunch og småretter
  • Middag

  • Her kommer en oppskrift på noen utrolig gode knekkebrød som det er enkelt å lage,…

Meld deg på nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta oppdatert
informasjon, tips og råd til bedre spisevaner for
deg og din familie